Strategia marketingowa

Kolejny rok, w którym Spółka wspólnie z Partnerami i Dostawcami realizowała działania marketingowe o zasięgu ogólnokrajowym oraz lokalnym. W efekcie tych prac znajomość brandów Spółki wzrosła w 2022 roku. Znajomość marki Grupy PSB deklarowało ok. 59% Polaków, marki PSB Profi 45%, zaś sklepów PSB Mrówka 75% respondentów.

Kampanie reklamowe i promocyjne

Celem działań reklamowych było umocnienie znaczenia marek PSB i jej Partnerów w świadomości klientów oraz dotarcie z komunikatami reklamowymi zawierającymi informacje o ofercie handlowej do potencjalnych i dotychczasowych odbiorców. Strategia PSB opiera się na podejściu omnichannel, gdzie integrowane są kanały dotarcia online i offline w celu zapewnienia klientom spójnego dotarcia do oferty. Kampanie zakładały dotarcie do głównych grup docelowych – inwestorzy indywidualni, firmy budowlane i inwestorzy instytucjonalni.

Najważniejszymi kanałami dotarcia reklamowego dla marek Grupy PSB były:

TELEWIZJA

Program
„Nasz Nowy Dom”

W 2022 r. zrealizowane zostały dwie kolejne edycje programu „Nasz Nowy Dom”, w którym Grupa PSB wspólnie z kluczowymi Dostawcami wsparła rodziny w trudnej sytuacji materialnej remontując ich domy. Łącznie uczestniczyliśmy w 24 odcinkach, a każdy z nich oglądany był przez ok. 1,1 mln widzów.

PROGRAM TV „NASZ NOWY DOM”
OUR NEW HOUSE TV PROGRAM

Kampania wspierająca
gazetkę PSB Mrówka

Kampania trwała łącznie przez 15 tygodni i towarzyszyła poszczególnym wydaniom gazetek promocyjnych w sieci PSB Mrówka. Spoty emitowane były w telewizji TVP, TVN i Polsacie oraz kanałach tematycznych. Łącznie wyemitowano ponad 3200 spotów, dzięki czemu uzyskaliśmy prawie 250 mln kontaktów z reklamą.

Spersonalizowane
strony internetowe

Dodatkowo dla produktów pojawiających się w reklamie telewizyjnej przygotowane zostały spersonalizowane strony dla każdej z placówek PSB Mrówka uczestniczącej w akcji, z informacjami o przewagach reklamowanych produktów i ich aktualną dostępnością w sklepach.

DEDYKOWANA STRONA DLA PRODUKTÓW
Z GAZETKI PROMOCYJNEJ

WEBSITE DEDICATED TO PRODUCTS
FROM THE PROMOTIONAL LEAFLET

Pinowanie produktów

Dla każdego z produktów umieszczonych w reklamie,
realizowana była również akcja „pinowania produktów”. Po kliknięciu w znacznik na produkcie, użytkownik przenoszony jest do dostępności produktu w konkretnej placówce PSB.

RADIO

Kampanie spotowe i sponsoring radiowy

Kampanie radiowe były emitowane w formie spotów oraz wskazań sponsorskich w stacjach: RMF, RMF Maxxx, RMF Classic, Radio ZET i stacje lokalne, Chilli Zet, Antyradio, Meloradio, TOK FM, Rock Radio, Pogoda, Złote Przeboje. Wyemitowaliśmy 92 tys. 8-sekundowych spotów sponsorskich w ciągu 80 tygodni w roku, głównie przy transmisji prognozy pogody oraz wiadomości sportowych. Co dało dodatkowo 3,7 mln odsłon w RMF ON. Jednocześnie w ramach kampanii spotowych wyemitowaliśmy blisko 37 tys. 15-sekundowych spotów produktowych w trakcie 27 tygodni w roku.

Kampanie radiowe w sklepach Mrówka

W 289 sklepach Mrówka funkcjonuje „Radio Mrówka” – jest to całodzienny serwis emitujący utwory muzyczne, przeplatane różnorodnymi reklamami i komunikatami dot. np. promocji, lokalnej prognozy pogody, rocznicami, życzeniami imieninowymi, itp.

GAZETKI PROMOCYJNE

Ogólnokrajowa akcja promocyjna

Dziesięć razy w roku realizowana jest ogólnokrajowa akcja promocyjna, która polega na kolportażu drukowanej gazetki promocyjnej zawierającej specjalną ofertę cenową na wybrane produkty. W minionym roku łączny nakład gazetek wyniósł prawie 25 mln egzemplarzy. Wydaniu papierowemu towarzyszy umieszczenie gazetki w wersji online na witrynie www.mrowka.com.pl, za pośrednictwem której gazetka dociera do ok. 3,5 mln osób rocznie, prezencyjnie rozlokowanych wokół placówek. W 2022 r. każda z tak przeprowadzonych akcji gazetkowych była wspierana kampanią telewizyjną oraz kampanią internetową na Facebooku i w Google realizowanymi w okolicach każdego sklepu uczestniczącego w promocji.

04_pic5

GAZETKI PROMOCYJNE
PROMOTIONAL LEAFLETS

WYDAWNICTWA WŁASNE

Dwumiesięcznik
„Głos PSB”

To autorskie pismo branżowe od ponad dwóch dekad adresujemy do małych i średnich firm budowlanych (stałych klientów naszej sieci), a także do inwestorów indywidualnych i uczniów szkół budowlanych w kraju. W 2022 r. prezentowaliśmy najnowsze oferty i porady 50 Dostawców Grupy.

Dwumiesięcznik ukazuje się w nakładzie 24 tys. drukowanych egzemplarzy oraz dostępny jest w wersji elektronicznej na stronie www.grupapsb.com.pl/glos-psb, jego treści zostały także udostępnione znacznie szerszemu gronu odbiorców poprzez zamieszczenie ich na witrynie www.grupapsb.com.pl oraz dedykowaną promocję

DWUMIESIĘCZNIK „GŁOS PSB”,
NR 5 (131)/2022
GŁOS PSB BI-MONTHLY MAGAZINE
5 (131)/2022

KWARTALNIK „M JAK MRÓWKA”,
WIOSNA 2022
“M JAK MRÓWKA” QUARTERLY MAGAZINE,
SPRING 2022

Kwartalnik
„M jak Mrówka”

W periodyku, wydawanym w nakładzie rocznym 170 tys. egz., poruszamy zagadnienia związane z inspirowaniem i doradzaniem klientom sklepów Mrówka w tematach związanych z remontami oraz utrzymaniem domów i ogrodów oraz prezentujemy treści Dostawców.

Kwartalnik dostępny jest w wersji elektronicznej pod adresem: www.mrowka.com.pl/wydania-m-jak-mrowka

„Barometr Budownictwa”
i „Informator Statystyczny”

Od kilkunastu lat kontynuujemy wydawanie comiesięcznego raportu pt. „Barometr Budownictwa” dotyczącego stanu budownictwa mieszkaniowego w kraju. Jest najbardziej kompleksowy serwis informacyjny zawierający wyniki sieci PSB (dynamiki sprzedaży i cen materiałów) oraz dane statystyczne GUS na temat stanu tej gałęzi gospodarki w kraju i dane z BIK dot. kredytów mieszkaniowych. Dodatkowo, publikujemy dane budownictwie mieszkaniowym w powiatach. Barometr dostępny jest w wersji elektronicznej wyłącznie dla Dostawców i Partnerów PSB.

Dodatkowym wydawnictwem jest „Informator Statystyczny” prezentujący trendy sprzedażowe i cenowe wg wybranych grup asortymentowych, dostępny dla Dostawców Grupy.

„BAROMETR BUDOWNICTWA” – XII 2022
BUILDING BAROMETER – XII 2022

„INFORMATOR STATYSTYCZNY” – XII 2022 „STATISTICAL NEWSLETTER” – XII 2022

REKLAMA ZEWNĘTRZNA

Billboardy promocyjne

W sieci sklepów PSB Mrówka funkcjonują indywidualne billboardy promocyjne, które wykorzystywane są przy wspieraniu m.in. akcji gazetowych lub informowania o wydarzeniach w sieci. Dysponujemy siecią ponad 1 500 tablic reklamowych na terenie całego kraju.

04_pic9

BILLBOARDY PROMOCYJNE PSB
PSB PROMOTIONAL BILLBOARDS

INTERNET

Działania internetowe Grupy PSB polegają na aktywnej rozbudowie i prowadzeniu własnych serwisów internetowych, kanałów na YouTube, profili na Facebooku i Instagramie oraz akcjach reklamowych realizowanych za pomocą dostępnych narzędzi m.in. Google ADS, Facebook ADS, Google Display Network, bumper Ads oraz portali lokalnych.

Strony www

Liczba sesji dla serwisu Mrówka www.mrowka.com.pl wyniosła 12 milionów, zaś dla Grupy prawie 3,2 miliona. Z kolei liczba użytkowników odwiedzających te strony wyniosła odpowiednio prawie 7,9 miliona oraz 2,6 miliona. Odwiedzający stronę www.mrówka.com.pl w przeważającej części przeglądali działy z produktami (57% sesji), zaś odwiedzający www.grupapsb.com.pl strony z poradami (31%) oraz działy z produktami oraz ofertami dostawców (razem 42%).

Marketplace Mrówka

Rok 2022 to rozpoczęcie dla PSB wielu działań w kierunku informatyzacji i rozwoju cyfrowego, w lutym uruchomiliśmy Marketplace Mrówka w ramach witryny www.mrowka.com.pl. To platforma e-commerce,
za której pomocą Partnerzy PSB mogą sprzedawać produkty ze swojej oferty klientowi internetowemu. Klient wybierając produkt może wyszukać swój najbliższy sklep PSB Mrówka, skład budowlany lub placówkę PSB Profi i zamówić tam towar z odbiorem osobistym. Dla klientów spoza regionu dostępnych placówek są uruchomione przesyłki kurierskie i dostawy do paczkomatów.

Marketplace w przeciągu roku przeszedł testy wdrożeniowe i na koniec grudnia 2022 r. funkcjonowało w nim 75 placówek sieci PSB, przy czym we wrześniu było to 47 placówek. Klienci złożyli w nich zamówienia o wartości przekraczającej 1 mln zł, o średnim koszyku około 250 zł.

W roku 2023 planowany jest dalszy rozwój platformy Marketplace. Planujemy m.in. podwoić ilość placówek oraz uruchomić szereg działań marketingowych wspierających sprzedaż w tym sektorze.

Facebook

Spółka posiada dwa fanpage’e na Facebooku, za pomocą których prowadzi działania wizerunkowe dla obu brandów oraz intensywne kampanie produktowe realizowane we współpracy z Dostawcami. W roku 2022 średnio każdego miesiąca udawało się dotrzeć za pomocą fanpage’a „PSB Mrówka” do ok. 1,2 miliona użytkowników, zaś za pomocą fanpage’a „Grupa PSB” do ok. 900 tysięcy użytkowników.

Partnerzy PSB również prowadzą swoje fanpage’e na Facebooku. Za pomocą działań organicznych i płatnych prezentowali produkty oferowane w swoich sklepach. Na koniec 2022 roku fanpage posiadała następująca liczba sklepów:

  • sklepy PSB Mrówka: 347 (98% placówek),
  • składy PSB: 228 (78%),
  • placówki PSB Profi: 68 (92%).

Spółka prowadzi aktywne wsparcie w zakresie działań online dla Partnerów.

FANPAGE „GRUPA PSB”
GRUPA PSB FANPAGE

FANPAGE „PSB MRÓWKA”
PSB MRÓWKA FANPAGE

Instagram

W 2022 r. Spółka kontynuowała działania na Instagramie dla marki PSB Mrówka. Działania polegały m.in. na publikacji treści związanych z ofertą produktową dostępną w sklepach Partnerów PSB oraz jednocześnie na kampaniach z Dostawcami, uzyskując każdego miesiąca średni zasięg na poziomie 190 tysięcy.

Poza Centralą, Partnerzy PSB również prowadzą własne profile na Instagramie (jest ich ok. 70), na których promują ofertę produktową prezentując ją najczęściej w postaci aranżacji produktowych.

Kanał YouTube

Na dwóch kanałach na YouTube rozwija się baza filmów poradnikowych, z których część stanowią produkcje
własne, a część to filmy poradnikowe i instruktażowe Dostawców.

PSB Mrówka
406 tys. wyświetleń
504 filmy
17 200 subskrypcji (+4% vs 2021)

Grupa PSB
630 tys. wyświetleń
369 filmów
30 000 subskrypcji (+7% vs 2021)

KANAŁY EDUKACYJNO-INFORMACYJNE PROWADZONE PRZEZ GRUPĘ PSB NA YOUTUBE
EDUCATIVE-INFORMATIVE CHANNELS OF GRUPA PSB ON YOUTUBE

Wizytówki Partnerów
w Google

W 2022 r. Spółka administrowała ponad 650 wizytówkami placówek sieci PSB, co umożliwiło utrzymanie spójnego wizerunku sieci.
Cały rok 2022 był okresem regularnej obsługi i optymalizacji wizytówek, a liczba ich wyświetleń zwiększyła się o 11%. Średnie miesięczne liczby wyświetleń pojedynczych placówek poszczególnych typów kształtowały się następująco:

  • sklepy PSB Mrówka: 40 tysięcy,
  • składy PSB: 18 tysięcy,
  • placówki PSB Profi: 27 tysięcy.

WIZYTÓWKA SKLEPU PSB MRÓWKA W GOOGLE
PSB MRÓWKA SHOP’S BUSINESS CARD ON GOOGLE

KAMPANIA DOSTAWCÓW OPARTA O LANDING PAGE
LANDING PAGE BASED ADVERTISEMENTS OF PSB SUPPLIERS

Kampanie oparte o dedykowane treści

Wychodząc naprzeciw współczesnym trendom w poszukiwaniu informacji, gdzie dotarcie do wiedzy musi być łatwe, a treści klarownie podane, Grupa PSB zarówno we własnym zakresie jak i we współpracy z Dostawcami tworzy agregatory informacji w oparciu, o które zrealizowane zostały szerokie kampanie reklamowe m.in. w Google ADS, GDN, Facebook ADS, Youtube, Bumper ADS z wykorzystaniem remarketingu i na portalach lokalnych.

Przykładem tego typu treści są dedykowane landing page Dostawców informujące o rozwiązaniu bądź rodzinie produktów oferowanych przez Dostawcę.

Wsparcie internetowe w dotarciu
do oferty produktowej

W 2022 r. zrealizowaliśmy ok. 1 400 różnego rodzaju akcji internetowych wspierających dotarcie internautów do porad i produktów Dostawców w naszej sieci:

  • kampanie displayowe (banerowe), elastyczne, tekstowe w sieci Google Ads,
  • posty promowane na Facebooku targetowane behawioralnie,
  • kampanie remarketingowe i look-a-like w sieci Google Ads i Facebook Ads,
  • kampanie w onet.pl,
  • tematy miesiąca i inne treści poradnikowe,
  • kampanie wideo w sieci Youtube oraz Facebook,
  • krótkie kampanie wideo Bumper Ads,
  • reklamy na portalach lokalnych.

MEDIA O PSB

W 2022 r. ukazało się prawie 22,5 tys. publikacji związanych z PSB (wzrost o 64% w stosunku do 2021 r.). Wróciliśmy do poziomu z przed pandemii. Przeciętnie każdego dnia media publikowały ok. 62 informacji o PSB – ryc. 8. Ze względu na dynamiczne zmiany cen materiałów budowlanych w 2022 r., Grupa PSB dostarczała do mediów liczne analizy i komentarze i stała się jedną z najbardziej opiniotwórczych firm na rynku. Wśród opublikowanych przez media ogólnokrajowe jak i regionalne najwięcej było publikacji z wypowiedziami i opiniami ekspertów z centrali Grupy PSB m.in. na temat: trendów zmian cen materiałów budowlano-remontowych i ich dostępności na rynku, wyników sprzedaży czy sytuacji rynkowej wynikającej m.in. z wysokiej inflacji, wzrostów cen energii, gazu, paliw czy wzrostu kosztów pracy.

Szczegółowych danych dostarcza Grupie monitoring mediów dot. aktywności w prasie, Internecie oraz w social mediach.

RYC. 8 LICZBA PUBLIKACJI W PRASIE, INTERNECIE O GRUPIE PSB
W LATACH 2016-2022

FIG. 8 NUMBER OF PRESS AND INTERNET PUBLICATIONS ABOUT GRUPA PSB
IN THE YEAR 2016–2022

Prasa
Internet
Social media

TARGI GRUPY PSB

Podczas Targów stwarzamy możliwość: zaprezentowania swojej oferty przez Dostawców, spotkań branżowych i zawarcia kontraktów z dużą liczbą bezpośrednich autonomicznych podmiotów zrzeszonych w Grupie PSB umożliwiając im dokonywanie wyboru Dostawcy i składanie zamówień. Aktualnie odbywają się 3 takie wydarzenia w skali roku.

Wiosenne Targi PSB

Pierwszym z nich są Targi wiosenne w marcu, które w 2022 roku odbyły się po raz 20. Ze względu na ograniczenia pandemiczne targi przeprowadzono w formule online. Negocjacje wystawca-zamawiający odbywały się w formie wideo-spotkań na Zoom. Aplikacja została zintegrowana z system targowym PSB umożliwiając zachowanie użyteczności umawiania spotkań i składania zamówień, a równocześnie połączeń online. Podczas dwudniowej imprezy zawarto około 13 tys. kontraktów o łącznej wartości 300 mln zł.

W imprezie uczestniczyło 360 Partnerów PSB i 220 Wystawców – kontraktowych Dostawców PSB. Wartość zrealizowanych zamówień wyniosła 302 mln zł.

20 TARGI GRUPY PSB W FORMIE ONLINE
20TH PSB FAIR – ONLINE

8 JESIENNE TARGI GRUPY PSB, JACHRANKA K. WARSZAWY
THE 8TH AUTUMN FAIR OF GRUPA PSB, JACHRANKA K. WARSZAWY

Jesienne Targi Grupy PSB

Kolejnym corocznym wydarzeniem są Targi Jesienne odbywające się cyklicznie we wrześniu, które w 2022 r. miały miejsce po raz 8 i zostały przeprowadzone stacjonarnie, jako pierwsze po pandemii Targi Grupy PSB.

W Targach uczestniczyło 60 Wystawców (największych Dostawców PSB) i 200 Partnerów Grupy. Łącznie zawarto 4100 kontraktów o łącznej wartości 151,5 mln zł.

Targi Ogród i Dekoracje Grupy PSB

Jako ostatnie w roku, z eventów targowych, organizowane są listopadowe Targi Ogród i Dekoracje. Odbyły się po raz 5 i po raz pierwszy zostały zorganizowane na terenie Targów Kielce w formie wystawienniczej. Ich celem było wcześniejsze przygotowanie się marketów Mrówka do sezonu wiosennego. W czasie Targów, wystawiało się 90 Dostawców z branży ogrodowej i dekoracyjnej, a z drugiej strony, negocjacje prowadzili reprezentanci ponad 200 Partnerów PSB.

Zwiedzający zawarli około 4400 zamówień o wartości ponad 84,6 mln zł.

5 TARGI OGRÓD GRUPY PSB, KIELCE
5ND PSB GARDEN FAIR, KIELCE

PROGRAMY LOJALNOŚCIOWE

Od 9 lat sieć marketów Mrówka uczestniczy w multipartnerskim programie lojalnościowym PAYBACK. W roku 2022 placówki wydały ponad 420 tysięcy nowych kart programu z logiem PSB Mrówka. Łącznie uczestnicy programu zrealizowali około 5,8 mln transakcji.

04_pic21

PROGRAM PAYBACK W SKLEPACH PSB MRÓWKA
PAYBACK PROGRAM IN PSB MRÓWKA OUTLETS

SKLEP MARKETINGOWY PSB

W sklepie marketingowym Centrali PSB Partnerzy nabywają m.in. odzież firmową, papier komputerowy, torby na zakupy, drobne upominki reklamowe oraz elementy oznakowania placówek naszej sieci. W roku 2022 ok. 640 punktów handlowych naszych Partnerów zrealizowało w nim zakupy na kwotę 4,8 mln zł.

Największym zainteresowaniem cieszyły się:

  • opakowania (torby papierowe i foliowe),
  • artykuły biurowe,
  • odzież dla pracowników.
04_pic23

SKLEP MARKETINGOWY PSB
PSB MARKETING STORE

POPRZEDNIA STRONA

Strategia
marketingowa

Scroll to Top