Wymiana handlowa i asortyment
Grupy PSB Handel S.A.

W ujęciu wartościowym rok 2022 był rekordowy zarówno dla Centrali PSB jak i jej Partnerów. Przychody Spółki wyniosły 4,2 mld zł. Te efekty są jednak głównie zasługą wzrostu cen materiałów budowlanoremontowych, które osiągnęły niespotykane do tej pory poziomy. W ujęciu wolumenowym rok 2022 przyniósł spadki sprzedaży w większości grup towarowych. Dynamika wzrostu cen wyraźnie wyhamowała jesienią.

Sezonowość sprzedaży w Spółce jest od wielu lat inna niż na rynku krajowej dystrybucji. Marcowo-kwietniowy szczyt przychodów jest efektem corocznych, targów Grupy PSB, organizowanych w celu zawarcia kontraktów handlowych pomiędzy Partnerami i Dostawcami PSB u progu sezonu budowlanego. Drugim okresem wzrostu jest wrzesień, kiedy Spółka organizuje kolejne targi mające na celu stymulację sezonu jesiennego (ryc. 6).

Centrala PSB od lat ma największą w skali kraju ofertę asortymentową – do dyspozycji Partnerów jest ok. pół miliona pozycji towarowych pochodzących od niemal 500 dostawców – liderów w swoich branżach. Oferta ta stanowi pełne spektrum do zaopatrzenia dowolnej inwestycji budowlanej, a także wszystkiego, co niezbędne w utrzymaniu domów i ogrodów. W portfolio znajduje się ok. 20 dużych grup asortymentowych – do najważniejszych należą: chemia budowlana, izolacje termiczne, narzędzia, ściany i kominy, ogród i hobby, sucha zabudowa, farby i lakiery, dachy i rynny.

RYC. 6. PRZYCHODY ZE SPRZEDAŻY GRUPY PSB HANDEL S.A.
W LATACH 2020-2022

FIG. 6 SALE REVENUES OF GRUPA PSB HANDEL SA
IN THE YEAR 2020–2022

mln zł

No Data Found

2020
2021
2022

Omawiany rok przyniósł niewielkie zmiany udziału grup towarowych w ogólnych przychodach Spółki. Pozycję lidera utrzymała grupa chemia budowlana (14,5%), na 2 miejsce z 3 awansowały izolacje termiczne (11,8%), a narzędzia spadły na 3 lokatę (10,6%). Ściany, kominy (9,6%) awansowały na 4 miejsce, a grupa ogród i hobby (9,2%) spadły na 5 pozycję. W drugiej piątce grup asortymentowych branża dot. suchej zabudowy awansowała o dwie pozycje (4,7%). W drugiej dziesiątce jedynie grupa instalacje, ogrzewanie awansowała o 3 pozycje (3,2%), a reszta grup towarowa nie odnotowało istotnych zmian w udziale w przychodach Grupy – ryc. 7.

RYC. 7. STRUKTURA ASORTYMENTOWA SPRZEDAŻY
GRUPY PSB HANDEL S.A. W ROKU 2022

FIG. 7 ASSORTMENT STRUCTURE
OF GRUPA PSB HANDEL SA SALE IN 2022

W 2022 roku 10% (tj. 348 mln zł) wymiany towarowej z Partnerami odbywało się za pośrednictwem dwu Centrów Logistycznych Spółki. Z magazynów w Wełeczu wyjechały towary o wartości 208,6 mln zł, zaś z obiektu w Wąbrzeźnie dostawy na kwotę ponad 139,4 mln zł. Głównymi odbiorcami tego typu dostaw są Mrówki, na które przypadało w omawianym okresie ok. 83% wartości zamówień.

W 2022 r. kontynuowaliśmy sprzedaż 3 typów produktów dostępnych wyłącznie w placówkach PSB: pod własną marką, dedykowanych przez dostawców tylko naszej sieci lub pod tzw. co-brandem. Łącznie oferowaliśmy 239 grup produktowych dostarczanych przez 111 producentów, a ich wartość sprzedaży wyniosła 217 mln zł.

Wymiana handlowa
i asortyment Grupy PSB Handel S.A.

Scroll to Top