List Zarządu

Szanowni Państwo

Prezentujemy coroczny raport z działalności Grupy PSB Handel S.A. W 2022 roku zaszły istotne zmiany zarówno w Zarządzie Spółki, Radzie Nadzorczej, w zarządzaniu firmą, jak i na rynku.

W końcu maja 2022 r. odbyło się Zwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Grupy PSB Handel S.A., zaś w listopadzie Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy. Podczas pierwszego Zgromadzenia Akcjonariusze Grupy zdecydowali o powiększeniu składu Zarządu i Rady Nadzorczej Spółki oraz dokonali wyboru reprezentantów w obu organach Spółki. W trakcie drugiego Zgromadzenia zdecydowano o kolejnych zmianach personalnych i zaakceptowano nową strategię Grupy na lata 2023-2025. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się w rozdziale „Władze Spółki, pracownicy i akcjonariat Grupy PSB”.

W 2022 rok gospodarka weszła z prawie 9% inflacją. Pod koniec lutego wybuchła wojna w Ukrainie. Doszło do kolejnych zawirowań na rynku, m.in. do kryzysu energetycznego, wysokiej inflacji, drastycznych podwyżek cen materiałów, braku surowców i komponentów, wzrostu kosztów pracy, wysokich kursów walut oraz do podwyżek stóp procentowych kredytów hipotecznych. Ceny materiałów budowlano-remontowych wzrosły średnio o 25%.

W omawianym okresie Spółka obsługiwała 423 firmy handlowe, których łączne przychody ze sprzedaży materiałów dla budownictwa osiągnęły historyczny pułap 9,6 mld zł – wzrost o 8% rdr. Przychody w kanale tradycyjnym wzrosły o +8,8%, a w kanale detalicznym +7,3%. Z kolei przychody Spółki wyniosły 4,2 mld zł (wzrost o 10% rdr).

Centrala PSB od lat ma największą w skali kraju ofertę asortymentową – do dyspozycji Partnerów jest ok. pół miliona pozycji towarowych, pochodzących od niemal 500 dostawców – liderów w swoich branżach.

Oferta ta stanowi pełne spektrum do zaopatrzenia dowolnej inwestycji budowlanej, a także wszystkiego, co niezbędne w utrzymaniu domów i ogrodów. W 2022 r. uruchomiliśmy Marketplace Mrówka w ramach witryny www.mrowka.com.pl – platformę e-commerce za pomocą której Partnerzy PSB mogą sprzedawać produkty ze swojej oferty klientowi internetowemu.

Kolejny rok realizowaliśmy działania marketingowe o zasięgu ogólnokrajowym i lokalnym w celu umocnienia znaczenia marek PSB oraz dotarcia z ofertą handlową do jak najszerszej grupy odbiorców. W efekcie tych prac znajomość brandów Spółki wzrosła w 2022 roku. Znajomość marki Grupy PSB deklarowało ok. 59% Polaków, marki PSB Profi 45% zaś sklepów PSB Mrówka 75% respondentów. Najważniejszymi nośnikami reklamy były: telewizja, radio, gazetki promocyjne, wydawnictwa własne, reklama zewnętrzna oraz Internet.
W minionym roku odbyły się trzy edycje Targów PSB, podczas których Partnerzy łącznie zakontraktowali zamówienia na kwotę prawie 540 mln zł.

Sieć placówek PSB Mrówka powiększyła się 13 sklepów – na koniec roku liczyła 355 marketów, dysponujące łącznie ponad 500 tys. m² nowoczesnej powierzchni sprzedaży. Przekształciliśmy 2 hurtownie w nowoczesne centra budownictwa PSB Profi – na koniec sezonu funkcjonowało 75 placówek.

W 2022 roku, po okresie pandemii, realizowane były projekty szkoleniowe przez Grupę PSB. Koordynacja szkoleń w całej sieci PSB odbywa się za pośrednictwem platformy e-learningowej. W minionym roku zrealizowano również ponad 70 audytów w placówkach PSB.

Łączne nakłady inwestycyjne Grupy PSB Handel S.A., w minionym roku, wyniosły 7,7 mln zł. W 2023 roku Spółka planuje kontynuowanie rozpoczętych zadań inwestycyjnych i poniesienie nakładów w kwocie ok. 6 mln zł.

Łącznie w 2022 r. Spółka wypłaciła swoim Partnerom z tytułu bonusów kwotę 147,7 mln zł. Aktywa trwałe Spółki wyniosły 178,1 mln i wzrosły w stosunku do poprzedniego roku o 2,3%. Spowodowane to było głównie wzrostem wartości niematerialnych i prawnych oraz należności długoterminowych.

Liczba wydanych pozwoleń na budowę oraz rozpoczętych inwestycji mieszkaniowych w 2022 r. nie budzi optymizmu w prognozach na sezon 2023. Spadki w ilościach i wartościach udzielonych kredytów mieszkaniowych w ubiegłym roku, według BIKu, zapowiadają załamanie się rynku. Inflacja, ceny materiałów i usług budowlanych, oprocentowanie kredytów hipotecznych oraz ceny prądu, gazu, paliw znacząco przełożą się na oszczędne konsumowanie budżetów rodzinnych. W 2023 r. należy spodziewać się wyraźnego wyhamowania po kilku latach wyjątkowo dobrej koniunktury w budownictwie. Bieżący rok będzie bardzo trudnym okresem dla naszego sektora. Jak głębokie będą spadki sprzedaży i jak długo potrwają, nikt nie jest w stanie określić. Znaczące obniżenie inflacji i stóp procentowych jest warunkiem koniecznym do powrotu koniunktury budowlanej. Pomimo trudnego okresu, dołożymy wszelkich starań w celu poprawy efektywności działań i dania powodów Akcjonariuszom, Partnerom i Dostawcom do satysfakcji z funkcjonowania w Grupie i współpracy z nią.

Dziękujemy wszystkim Pracownikom i Partnerom za wkład i zaangażowanie w rozwój Grupy PSB.

Piotr Kozina
DYREKTOR ZARZĄDU

Anna Kaminska
CZŁONEK ZARZĄDU

Jacek Kowal
CZŁONEK ZARZĄDU

Scroll to Top